-->

Hello

Tuesday 11 December 2012

Kantin Sekolah Saya




   Di sekolah saya terdapat sebuah kantin. Kantin sekolah saya besar dan bersih. 

      Terdapat empat buah gerai di kantin sekolah saya. Gerai-gerai(摊位) tersebut termasuklah gerai nasi, gerai mi, gerai kuih-muih dan gerai minuman. Pelbagai jenis makanan dijual seperti nasi lemak, mi goreng, roti, buah-buahan dan sebagainya.

       Apabila loceng waktu rehat berbunyi, murid-murid bergegas(急急忙忙) ke kantin. Mereka beratur dengan tertib(整齐) untuk membeli makanan. Pengawas mengawal disiplin murid di kantin. Suasana(气氛) di kantin  sangat riuh-rendah(喧哗) tetapi terkawal(受控制).

     Selepas membeli makanan, murid-murid duduk di atas bangku panjang(长凳). Mereka menikmati(享用) makanan sambil berbual-bual. Murid-murid makan dengan gelojohnya(匆忙) kerana terlalu lapar. Selepas makan, mereka meletakkan pinggan mangkuk ke dalam besen(碗盆) yang disediakan. Murid-murid menjaga kebersihan kantin.

      Apabila waktu rehat berakhir, murid-murid pulang ke bilik darjah untuk belajar. Pekerja kantin sibuk membersihkan kantin. Kawasan kantin menjadi sunyi(幽静) semula.

     Saya berkunjung ke kantin setiap hari. Saya suka membeli makanan di kantin kerana makanan yang dijual enak dan harganya berpatutan(合理).

2 comments: